Sunday, April 4, 2010

MLM 100% Berlandaskan Syariah

1) Produk dijual pada harga PASARAN. Produk-produk Telaga Biru bukanlah sesuatu yang baru yang mana ianya TELAH dan MASIH dipasarkan secara konvensional di kedai-kedai buku seperti MPH Book Store, Popular dan lain-lain. Di STORM, produk-produk ini masih boleh diperolehi pada harga yang sama seperti di tempat-tempat lain. Jadi tiada sebarang unsur penindasan kepada pembeli dengan menaikkan harga produk ke sesuatu tahap harga tertentu disebabkan rasional untuk membayar komisyen atau bonus kepada Ahli.

2) Semua jenis pendapatan di dalam Pelan Pemasaran STORM mempunyai akad-akad tertentu yang sah di sisi Syariah. AKAD ini adalah sesuatu yang SANGAT PENTING yang menghalalkan sesuatu urusan. Contoh mudah : dengan AKAD NIKAH yang hanya 2-3 minit, sebuah pasangan bukan mahram yang sebelum ini diharamkan bersentuhan, kini sudah HALAL untuk mereka berbuat apa sahaja termasuklah menjalin hubungan kelamin. Di STORM, ada AKAD-AKAD tertentu yang sah di sisi syariah yang menjadikan sumber pendapatan itu HALAL dan TOYYIB.

3) Tiada unsur-unsur PEMAKSAAN BELIAN dikenakan kepada ahli (maintenance purchase), sebaliknya lebih menekankan kepada prinsip PRESTASI JUALAN. Disamping itu STORM juga mempromosikan konsep kerjasama "bertolong-tolonglah kamu dalam kebaikan" seperti yang diajarkan di dalam Al-Quran.

4) Bisnes STORM bukan suatu skim yang mementingkan PENCARIAN KEPALA atau ahli baru semata-mata di mana produk hanya dijadikan sebagai syarat (asalkan ada produk). Malah ada setengah-setengah skim yang tidak mempunyai sebarang PRODUK langsung! Bisnes STORM didasari oleh PRODUK yang benar-benar mempunyai NILAI, dijual pada HARGA PASARAN (harga tidak meningkat pelik), dan didasari oleh AKAD-AKAD YANG SAH DI SISI SYARIAH.

5) Cara promosi mesti jelas, tiada unsur trick atau gharar














sumber: Hafiz Toha

Berminat untuk mengambil bahagian sila email kepada miestormreaders.gmail.com

No comments:

Post a Comment